
İslam Hukuku Çerçevesinde Finansman ve Bankacılık
Günümüz insanı, ihtiyaçlarını karşılamak için gereksinim duyduğu finansmanı daha çok faizli bankalardan faiz ödeme taahhüdüyle aldığı borçla karşılamakta; bunun faizsiz alternatifi olup olmadığını ise genelde düşünmemektedir. Pek çok insan ise faizsiz bir finansmanın olabileceğini temelden reddetmektedir. Faiz, İslamiyet’te kesin bir dille yasaklanmıştır. Bununla birlikte pek çok faizsiz finansman yolunun kullanımına izin verilmiştir. Dolayısıyla gereksinimlerini temin etmek zorunda olan bir kısım Müslümanlar, İslam tarihi boyunca bu faizsiz finansman yollarının kullanmışlardır. Faizsiz borç, mal ödünç vermek, kiralama, ortaklık, taksitli alım satım, selem, istisna’ vs. gibi akidler en çok kullanılan faizsiz finansman yollarıdır.Yaklaşık 40 yıldır dünya üzerinde varlık gösteren faizsiz bankalar İslamiyet’te meşru görülen faizsiz finansma yollarının kurumsal bir kimlik dahilinde uygulama iddiasındadırlar. Ortaklık yoluyla fon toplamaya ve bu fonu murâbaha (peşin alım taksitle satım) yoluyla işletmeye çalışmışdırlar. Ancak bu işlemlerini yaparken pek çok kesimden farklı gerekçelerle tenkidler almaktadırlar. Kredi kartı modern bir ödeme ve finansman aracıdır. Modern ekonomik hayatın önemli bir enstirümanı haline gelmiştir. Doğal olarak İslam hukukçuları da kredi kartı olgusunu her açıdan değerlendirmeye tabi tutmuşlardır.Ekonomik hayatın önemli bir meselesi de borçların vadesinde ödenmemesidir. Erken dönemlerden itibaren İslam hukukçularının bu olgu üzerinde durdukları; pek çok çağdaş İslam aliminin de meseleyi ele aldığı görülmektedir.

Kredi Kartı İşlemlerinin Fıkhî Tahlili
İslam her türlü mübadelenin karşılıklı rıza yani denge ve eşitlik üstüne bina edilmesini istemiş, faizi bu eşitlik ve dengeyi bozan bir unsur olarak yasaklamıştır.

İslam Hukuku Çerçevesinde Finansman ve Bankacılık
Günümüz insanı, ihtiyaçlarını karşılamak için gereksinim duyduğu finansmanı daha çok faizli bankalardan faiz ödeme taahhüdüyle aldığı borçla karşılamakta; bunun faizsiz alternatifi olup olmadığını ise genelde düşünmemektedir. Pek çok insan ise faizsiz bir finansmanın olabileceğini temelden reddetmektedir. Faiz, İslamiyet’te kesin bir dille yasaklanmıştır. Bununla birlikte pek çok faizsiz finansman yolunun kullanımına izin verilmiştir. Dolayısıyla gereksinimlerini temin etmek zorunda olan bir kısım Müslümanlar, İslam tarihi boyunca bu faizsiz finansman yollarının kullanmışlardır. Faizsiz borç, mal ödünç vermek, kiralama, ortaklık, taksitli alım satım, selem, istisna’ vs. gibi akidler en çok kullanılan faizsiz finansman yollarıdır.Yaklaşık 40 yıldır dünya üzerinde varlık gösteren faizsiz bankalar İslamiyet’te meşru görülen faizsiz finansma yollarının kurumsal bir kimlik dahilinde uygulama iddiasındadırlar. Ortaklık yoluyla fon toplamaya ve bu fonu murâbaha (peşin alım taksitle satım) yoluyla işletmeye çalışmışdırlar. Ancak bu işlemlerini yaparken pek çok kesimden farklı gerekçelerle tenkidler almaktadırlar. Kredi kartı modern bir ödeme ve finansman aracıdır. Modern ekonomik hayatın önemli bir enstirümanı haline gelmiştir. Doğal olarak İslam hukukçuları da kredi kartı olgusunu her açıdan değerlendirmeye tabi tutmuşlardır.Ekonomik hayatın önemli bir meselesi de borçların vadesinde ödenmemesidir. Erken dönemlerden itibaren İslam hukukçularının bu olgu üzerinde durdukları; pek çok çağdaş İslam aliminin de meseleyi ele aldığı görülmektedir.

Hadis Kaynaklarında Faiz ve Finansman
Her ne kadar dinler tarafından reddedilse de faiz ile borçlanma olgusu dünya tarihinin hemen her döneminde varlığını sürdürmüştür. Bu kitabın yazılmasında; Müslüman din bilginlerinin geleneğin yoğun etkisi altında kalarak İslam iktisadı üzerine yaptıkları kısıtlayıcı yorumlar, -Hadislerin çoğu defa farklı yorumlara tabi tutulması ve İslam hukukçularınca ortak bir görüş beyan edilememesi, -Değişen şartlar muvacehesinde bu hadislerin yeni yorumlara tabi tutulup tutulamayacağının araştırılması etkili olmuştur.

İslam Hukuku Çerçevesinde Finansman ve Bankacılık
Günümüz insanı, ihtiyaçlarını karşılamak için gereksinim duyduğu finansmanı daha çok faizli bankalardan faiz ödeme taahhüdüyle aldığı borçla karşılamakta; bunun faizsiz alternatifi olup olmadığını ise genelde düşünmemektedir. Pek çok insan ise faizsiz bir finansmanın olabileceğini temelden reddetmektedir. Faiz, İslamiyet’te kesin bir dille yasaklanmıştır. Bununla birlikte pek çok faizsiz finansman yolunun kullanımına izin verilmiştir. Dolayısıyla gereksinimlerini temin etmek zorunda olan bir kısım Müslümanlar, İslam tarihi boyunca bu faizsiz finansman yollarının kullanmışlardır. Faizsiz borç, mal ödünç vermek, kiralama, ortaklık, taksitli alım satım, selem, istisna’ vs. gibi akidler en çok kullanılan faizsiz finansman yollarıdır.Yaklaşık 40 yıldır dünya üzerinde varlık gösteren faizsiz bankalar İslamiyet’te meşru görülen faizsiz finansma yollarının kurumsal bir kimlik dahilinde uygulama iddiasındadırlar. Ortaklık yoluyla fon toplamaya ve bu fonu murâbaha (peşin alım taksitle satım) yoluyla işletmeye çalışmışdırlar. Ancak bu işlemlerini yaparken pek çok kesimden farklı gerekçelerle tenkidler almaktadırlar. Kredi kartı modern bir ödeme ve finansman aracıdır. Modern ekonomik hayatın önemli bir enstirümanı haline gelmiştir. Doğal olarak İslam hukukçuları da kredi kartı olgusunu her açıdan değerlendirmeye tabi tutmuşlardır.Ekonomik hayatın önemli bir meselesi de borçların vadesinde ödenmemesidir. Erken dönemlerden itibaren İslam hukukçularının bu olgu üzerinde durdukları; pek çok çağdaş İslam aliminin de meseleyi ele aldığı görülmektedir.

Faiz ve Finansman Hadisleri
Faizin ahlâkîliği veya meşruiyeti insanlık tarihi boyunca tartışılagelmiş bir konudur. İslâm dini, faiz alıp vermeyi kesin bir dille yasaklamış ve büyük günahlardan biri olarak görmüştür. Ancak öte yandan faizin yasaklanması, finansmanın makul ve meşru dairede teminine mani değildir. Dr. İshak Emin Aktepe, bu çalışmasında faizin hükmü ve mahiyeti, borç ve alışveriş, borcun borçla ödenmesi, alınmamış malın satılması gibi pek çok konuya ilişkin Hz. Peygamber’den nakledilen hadisleri aktarıyor ve bu hadislerin İslâm âlimlerince yorumlanış biçimlerine ilişkin gözlemlerde bulunuyor.

Kredi Kartı Sistemi ve İslâm Hukuku Açısından Değerlendirilmesi
Trampa usulüyle yapılan alışverişlerin sakıncalarını gidermek amacıyla ticârette parayı kullanmaya başlayan insanoğlu, paranın kullanımından doğan sakıncaları gidermek içinse kredi kartını devreye sokmuştur. Kredi kartı modern ve pratik bir ödeme aracıdır. Aynı zamanda kısa vâdeli fâizsiz kredi sağlayan bir enstirümandır. Bugün gelişmiş dünyada oldukça yaygın bir şekilde kullanılmak- tadır.